Pięć spośród siedmiu ofert złożonych w przetargu na projekt modernizacji i przedłużenia linii 24 mieści się w kosztorysie. Wybór wykonawcy nie powinien więc przysporzyć trudności. Co więcej, jeśli najtańsza oferta nie zostanie odrzucona, PKP PLK zaoszczędzi w stosunku do planowanego kosztorysu prawie 12 mln zł.
Otwarcie nastąpiło, zgodnie z planem, 27 stycznia. Oferty złożyło siedem podmiotów. Uwagę zwraca ogromna rozpiętość cen: najtańsza propozycja (Multiconsult Polska, 13 407 000 zł brutto) jest dwuipółkrotnie tańsza od najdroższej (Voessing Polska, 33 704 460 zł brutto).
W kwocie, którą PKP PLK przewidziały na sfinansowanie zamówienia (25 289 835,16 zł) zmieścili się jeszcze: CE Project Group (15 349 213,67 zł), TPF (19 114 200 zł), BBF (20 184 300 zł) oraz IDOM (22 865 700 zł). Kosztorys inwestorski, oprócz wspomnianej Voessing Polska, przekroczyła także firma MGGP SA (29 413 887,90 zł). Wszystkie podane ceny dotyczą całego zamówienia (zakresu podstawowego i opcjonalnej fazy II).
Reaktywacja kolei pasażerskiej do 56-tysięcznego Bełchatowa była od początku jednym z priorytetów samorządu województwa łódzkiego przy składaniu
wniosków do programu „Kolej Plus”. W połowie grudnia Urząd Marszałkowski podpisał z zarządcą infrastruktury
umowę w sprawie realizacji inwestycji. Wkrótce potem PKP PLK ogłosiły
przetarg na jej projekt, którego rozstrzygnięcia można spodziewać się niebawem.
Linia 24 ma zostać zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich. Jej geometria ma umożliwiać w przyszłości przyspieszenie do 160 km/h. Zakładana prędkość składów towarowych (maksymalnie 750 m długości) wynosi 80 km/h. Perony mają mieć 150 m długości z możliwością wydłużenia o kolejne 50 m oraz 76 cm wysokości nad główką szyny. Maksymalny nacisk na oś ma wynosić co najmniej 221 kN.
Przewidziano odbudowę przystanków Wola Krzysztoporska i Bełchatów Miasto. Mają one stać się mijankami, choć w Bełchatowie drugi tor ma nie mieć krawędzi peronowej i służyć tylko do odstawiania taboru. Powstaną też nowe punkty handlowe: Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs i Bogumiłów. Dla potrzeb ruchu towarowego ma zostać odtworzona stacja Bełchatów, na której sterowanie ruchem będzie odbywało się z nowej nastawni. Nieco przebudowany zostanie również układ torowy stacji Piotrków Trybunalski.
Dopełnieniem inwestycji będzie budowa nowego odcinka Zarzecze – Bogumiłów. Zostanie on poprowadzony najpierw wzdłuż linii 848 (bocznica Elektrowni Bełchatów i kopalni odkrywkowej). Potem na wysokości mostu skręcić na południowy zachód, mijając Zarzecze i Trząs od strony południowej. Stacja końcowa w Bogumiłowie ma składać się z dwóch torów oraz jednego rozjazdu. Sposób zaprojektowania linii ma pozostawiać możliwość przedłużenia jej w przyszłości do magistrali węglowej (linia 131).
Łódzki Urząd Marszałkowski przewiduje wstępnie uruchomienie na linii 24 łącznie 8 par pociągów na dobę. Połowa z nich będzie kursowała na pełnej trasie Piotrków Trybunalski – Bogumiłów. Zapowiedziano też 4 dodatkowe pary skrócone do odcinka Piotrków - Bełchatów Miasto. Przynajmniej część pociągów zostanie wydłużona z Piotrkowa do Łodzi, do której dojazd z Bełchatowa ma być możliwy w ciągu godziny i 26 minut.